Techreus Google staat bekend om de vaak ‘nerderige’ manier waarop zaken worden afgehandeld.

Zoals de keer dat een man het voor elkaar kreeg de domeinnaam “Google.com” één minuut lang in bezit te krijgen. Google gaf de onderzoeker Sanmay Ved toen 6.006,13 dollar. De getallen van dat bedrag kun je met een beetje goede wil als letters lezen en dan vormen ze gezamenlijk het woord…Google. “Kijk een beetje scheel en je ziet het!” zei het bedrijf.

Dit soort eigenzinnigheid is bijna dagelijkse kost geworden voor het techbedrijf, dat altijd in is voor een beetje ‘nerderige’ lol.

Want uiteindelijk gaat het bij “Googleyness” allemaal over intellectuele creativiteit.

Hier volgt ons toplijstje van vreemde en niet altijd direct begrijpelijke dingen die Google heeft gedaan.


Het begon allemaal met de beursgang in 2004. Google gebruikte bij de eerste aanvraag een grappige reeks getallen om aan te geven hoeveel geld het dacht op te gaan halen.

It all started with the IPO. Google used a funny string of numbers in its initial S-1 filing for how much it hoped to raise.

De eerste 10 cijfers van de wiskundige constante "e" zijn 2.718.281.828.


Een jaar later had Google iets meer dan 4 miljard dollar opgehaald door 14.159.265  miljoen aandelen te verkopen.

Then, a year later, Google collected a bit more than $4 billion by selling 14,159,265 million of its shares.

Flickr / Bill Ward

Heb je 'm door? Omdat "14.159.265" de eerste acht cijfers zijn na de komma in het getal pi.


De zoekreus gaf in 2011 opnieuw blijk van de eigenaardige voorliefde voor getallen toen Google 1.902.160.540 dollar en 2.614.972.128 dollar bood voor twee patenten.

The search giant showed off its numerical whimsy again in 2011, when it bid $1,902,160,540 and $2,614,972,128 for some wireless patents.

REUTERS/Peter Power

Mochten deze getallen niet direct een belletje doen rinkelen:  Het zijn de constante van Brun en de constante van Meissel-Mertens.

Google heeft de patenten uiteindelijk niet kunnen bemachtigen, maar ze hebben de andere bieders in elk geval voor een raadsel weten te stellen.


Bij een veiling gaf Google ooit 25 miljoen dollar uit om het hele domein ".app" te kopen. Maar het slimme daarvan ontdekten we pas toen we het bedrijf er naar vroegen.

In another auction, Google spent $25 million to buy the entire ".app" domain. But the clever part came when we followed up with the company about it.

REUTERS/Guadalupe Pardo

"We've been excited and curious about the potential for new top-level domains (TLDs) for .soy long", schreef een vertegenwoordiger van Google in een mail vol woordspelingen "We are very .app-y with .how, at a .minna-mum, they have the potential to .foo-ward internet innovation."


Het bedrijf heeft ook wel eens met grappige plaatjes gereageerd op vragen van de pers. Zo stuurde Google deze 'meme' aan The Verge toen de site had gemeld dat de rare doodskop die opdook in gmail-accounts werd veroorzaakt door een bug bij hun eigen bug-bestrijder (debugger).

The company has also responded to press questions with memes. It sent The Verge this one when it revealed that a weird skull showing up in people's Gmail accounts was caused by a bug in its own in-house debugger.

Google

Bron: The Verge


Google zocht zelfs eens het randje op met dit antwoord.

Google once even got a little risqué with this response.

Lees het verhaal op Inverse.


En het antwoord op een vraag over Google Maps, dat de toren van Sauron uit Tolkiens "In de ban van de ring" in Australië plaatste was ... in elfentaal.

And once it addressed an issue where Google Maps was showing Sauron's tower from "The Lord of the Rings" as appearing in Australia with a comment ... in Elvish.

Bron: Google

Als je Elfs een beetje is weggezakt hier een ruwe vertaling: "We stimuleren gebruikers om hun lokale kennis en hun updates te delen met de makers van Google Maps, zelfs de grillen van Sauron zullen ons niet af kunnen leiden van onze queeste om handige en accurate kaarten te maken. "


Google heeft nieuwe web-ontwikkelaars geworven met hele cryptische uitdagingen die alleen bereikbaar waren via een geheime website.

Google has recruited new developers using super-cryptic challenges that people can only access through a secret website.

Bron: Google

En toen Business Insider vragen stelde aan Google over deze wervingstechniek, kregen we het volgende antwoord:

" import string

z=string.ascii_lowercase

m=''.join([z[6],z[11],z[7],z[5]])

print(m) "

De boodschap? "GLHF", dat staat voor "Good luck, have fun!"


Een paar maanden nadat Google de bedrijfsnaam veranderde in Alphabet(2015) kocht de firma het hele alfabet als domeinnaam met abcdefghijklmnopqrstuvwxyz.com als URL.

A few months after Google became Alphabet in 2015, it bought the entire alphabet as a domain name, with the URL abcdefghijklmnopqrstuvwxyz.com.

Flickr / Scott Veg

"We realiseerden ons dat we een aantal letters misten in abc.xyz, dus we pakken het nu grondig aan" zei een medewerker tegen Re/code.


In dezelfde geest kocht Alphabet een flink aantal aandelen terug voor 5.099.019.513,59 miljard dollar.

In the same vein, Alphabet also bought back a bunch of stock for $5,099,019,513.59.

Thomson Reuters

Dat is een miljard keer de wortel van 26, het aantal letters in het alfabet.


Niet met getallen, maar best grappig: in zijn officiële gedragscode noemt Google zichzelf een "hondenbedrijf"...

Not about numbers, but pretty funny: In its official code of conduct, Google declares itself a "dog company"...

Amy Lombard/VSCO

"Google's liefde voor onze blaffende vrienden is een integraal onderdeel van onze bedrijfscultuur", staat in de gedragscode die is te vinden op de website voor beleggers. "We houden van katten, maar we zijn een hondenbedrijf, dus katten die onze kantoren bezoeken zouden wel eens overspannen kunnen raken."


... en dat bevestigde het bedrijf opnieuw in 2015 toen de pers opmerkte dat het nieuwe moederbedrijf Alphabet niet de befaamde zin "don't be evil" van Google in de nieuwe gedragscode had opgenomen.

... a fact that the company made sure to reference again in 2015 after the press noted that new parent company Alphabet didn't include Google's famous "don't be evil" line in its new code of conduct.

Thomson Reuters

Nadat Alistair Barr van de Wall Street Journal de verandering had opgemerkt stuurde het bedrijf hem het volgende antwoord:

"Individuele Alphabet-bedrijven mogen natuurlijk hun eigen voorschriften hebben hoe ze hun waarden willen uitdragen", zei een woordvoerder van Google. "Maar als ze katten gaan meenemen naar het werk dan zullen er problemen ontstaan met een grote P."


Toen fashionsite WWD eerder dit jaar meldde dat Google tijdschriftenuitgever Condé Nast zou kunnen kopen, grepen de voorlichters van Google de kans aan om dit antwoord te schrijven.

When a report surfaced from WWD earlier in 2017 that Google could potentially buy Condé Nast, Google's communications team took the opportunity to write a clever response.

Bron: WWD

Sommige mensen vonden het antwoord van Google behoorlijk grappig en WWD probeerde dat te evenaren: "Maybe they Googled how to write a witty response"